Přijímačky na medicínu 2017 - I. příprava

Ahoj, vítám vás na mém blogu! Je to zatím takové nic, experiment u kterého se uvidí, jakým směrem se rozvine (jestli vůbec). Jako první článek jsem se rozhodla napsat přijímačkách na medicínu, protože ještě nedávno jsem také četla jeden přijímačkový článek za druhým. V první části vám sepíšu o tom jak jsem se učila a v druhém své dojmy z letošních přijímaček. Tak snad bude někomu alespoň trochu užitečný :) .

Předmluva

Sama jsem takový zvláštní případ, protože medina není první VŠ, kterou jsem začala studovat. Předtím jsem strávila rok a kousek na informatice a předtím na gymplu pro mě chemie a biologie byly "zbytečné předměty". Proto, když jsem se začala v prosinci učit, ačkoli od nuly, věnovala jsem se jen přípravě na přijímačky + práci, která sice sežrala 8 hodin denně, ale nebyla nijak mentálně náročná. Proto se radši řiďte podle sebe a svých časových možností, všechny věci napsané zde jsou pouhá doporučení od nějakého mimoně z internetu :).

I. Plán

Ideálně první věc, kterou je dobré si udělat, ať už se učíte na cokoli. Pomůže vám si představit, co všechno si musíte projít, propočítat, zopakovat... Navíc je to obrana proti "zaseknutí se" na jednom tématu. Přikládám fotky ze svého zápisníčku, kde jsem měla rozepsaná témata (vypsané podle modelovek z Brna, ale celkem univerzální). K tomu jsem ještě měla na dveřích vypsané kapitoly z modelovek 2LF a vedle toho jestli je mám projité a případně kolik procent. Plus jsem si ještě aktuální kapitoly k přečtění/videa k shlédnutí/cvičení připomínala lepícími papírky na stole. Jo, jsem trochu blázen :D.









II. Učení a zdroje

O učení moc psát nebudu, vzhledem k tomu jak moc je to individuální (například mě pomáhá si nakreslit, všechno co nakreslit jde), radši vám napíšu z čeho jsem se učila já. Nebudou tu jen knížky, ale i nějaké internetové stránky, přestože někteří učitelé rádi straší internetem plným lží, pokud dokážete poznat kvalitní zdroj informací nemáte se čeho bát. Pro úsporu času vynechávám knížky a zdroje, které mě osobně nesedly.

Biologie

Eduard Kočárek - Genetika - super knížka, mě osobně se četla moc dobře, pomůže vám pochopit všechno co k přijímačkám potřebujete + ještě něco o šlechtění zemědělských plodin
Ivan Dylevský - Somatologie - další super knížka, určitě bych si jí přečetla, pomůže k pochopení fungování lidského těla
Odmaturuj! z biologie - dobré pro témata, které mě k přijímačkám moc nezajímaly, ale stejně se tam občas objeví (kytičky, ekologie, evoluce)
Biologie živočichů pro gymnázia - fajn učebnice, je dobré si pozorně přečíst hlavně kapitoly o parazitech (tasemnice, prvoci aj.), slyšela jsem chválu i na Zoologii od Papáčka, bohužel se mi nedostala do rukou
Khanova akademie - biologie - v angličtině; možná vás překvapí, že část kurzu tvoří chemie, ale dává to smysl; na Khanově akademii jsem pochopila většinu věcí ohledně buňky díky tomu, že je to pěkně nakreslené a propojené dohromady; ne všechny kapitoly budete potřebovat (třeba vzájemná komunikace buněk se probírá až na VŠ), ale určitě bych si prošla alespoň Cell Structure, Macromolecules, Energy and Enzymes; sem tam jsou tam bohužel menší chybky (tvar mitochondrií - z videa by se dalo pochopit, že všechny mitochondrie mají prizmata, ale ve skutečnosti se to liší podle tkání popř. živočicha, ...), ale nic závažného - navíc se je snaží průběžně opravovat
Crash Course - Anatomy and Physiology - pokud umíte anglicky, určitě bych vám doporučila tento playlist, popkulturní reference vám možná občas polezou na nervy, ale jinak je to zábavná forma učení se poměrně složitých mechanismů (Hank mluví strašně rychle, takže občas si je holt budete muset přehrát vícekrát)
Crash Course - Biology - opět v angličtině, není to žádný must-watch, ale já osobně jsem se dívala třeba na část o zoologii a přišlo mi to jako fajn kontrast k tomu jak se tahle látka bere na středních školách (nebo jak se alespoň brala u nás)

Chemie

Odmaturuj! z chemie - vzhledem k tomu, že jsem si z gymplu z chemie nepamatovala prakticky nic, tohle byl dobrý začátek, jen bych doporučila ještě si najít další zdroje pro organiku a biochemii k doplnění
Přehled Biochemie, Přehled organické chemie a novela názvosloví (pro studenty SŠ) - nenechte se odradit hroznými obálkami a zdánlivě nepřehledným textem, je v nich spousta užitečných informací, určitě bych je doporučila (jen nečekejte, že ten sešítek přečtete za den)
Aleš Mareček, Jaroslav Honza - Chemie, sbírka příkladů - nejspíš ji máte ze SŠ, tak je čas ji použít :), chemické příklady jsou u přijímaček oblíbené, tak je dobré je pochopit a procvičit (s ostatními učebnicemi z této série zkušenosti nemám)
memorovací kartičky MudrStart - memorovací kartičky vzorečků pro organickou chemii a biochemii, dostala jsem je na jejich volně přístupné přednášce zadarmo a už jsem je nedala z ruky :D, předpokládám, že je dávají na jejich kurzech (část jich rozdávali i na přijímačkách nanečisto, ale už to nebyly všechny), ale určitě si něco podobného můžete vytvořit sami buď ručně, v PC nebo přes Anki o kterých budu mluvit v další části
Khanova akademie - chemie - v angličtině, fajn k pochopení základů chemie (atomu) nebo principu bazí/kyselin, jen je třeba pamatovat, že v AJ je názvosloví kompletně jiné
Procvičování názvosloví - procvičení českého anorganického názvosloví

Fyzika

Fyzika pro gymnázia (Prometheus) - je toho tam více než potřebujete, ale mě se z toho učilo nejlépe (alespoň co se týče učebnic fyziky na českém trhu)
Khanova akademie - fyzika - v angličtině, občas něco přeloženo do čestiny, pomohlo mi to pochopit některé principy, doporučuju u věcí, které si nedokážete představit, ale klidně i pro zopakování
Online Encyklopedie fyziky (J. Reichl) - další super zdroj na pochopení fyziky, tentokrát v češtině navíc dělaný podle českých středoškolských osnov
Crash Course - Physics - Playlist na Youtube v angličtině, je vidět, že autoři do toho vložili hodně úsilí, ale pro většinu lidí je to moc informací moc rychle, ale může to být fajn pro kontrolu že to vše chápete :)
Modelovky (nejen) 2. LF fyzika - lehce k sehnání, dobré pro procvičení kapitoly potom co se ji naučíte, sama jsem spočítala všechny příklady a nelituju :), doporučila bych je možná i když se na 2.LF nehlásíte, přestože prioritou pro vás budou samozřejmě modelovky vaší vysněné budoucí školy (pokud existují - dívám se na tebe 3LF)

Kurzy?
Kurzovat nebo nekurzovat, toť otázka. Já jsem navštěvovala kurz Bmedic v Brně a kurz 3. lékařské fakulty v Praze (formou víkendů v letním semestru/2. pololetí). Bmedic mi v mnohém pomohl, ať už v poskytnutí fajn materiálů, přes ujasnění, co vlastně v těch přijímačkách bývá až k online pomoci ve FB skupině, kde mi pomohli, když jsem sama byla v koncích (koho by napadlo, že oko člověka má minimální zorný úhel?). Doporučila bych ho hlavně lidem, kteří už nejsou na střední (bylo nás tam takových víc) nebo středoškolákům, kteří chtějí z jakéhokoli důvodu na nějaký kurz chodit (vnější motivace, doplnění znalostí, možnost konzultací).
Kurz 3. LF byl také fajn: den a půl se intenzivně probírali tři předměty: Biologie (občas se zacházelo do trochu odbornějších témat, ale mě to bavilo), Chemie (pokud už máte chemii probranou, tak to pro vás hlavně opakování), Fyzika (po lopatě, srozumitelně, ve chvíli, kdy jsem tam seděla mi vše dávalo smysl). Vzhledem, že tam sedí hromada lidí (bohužel ne všechny to úplně zajímá), tak je to trochu anonymní, ale pokud se na něco zeptáte, vyučující vám určitě rádi odpoví a můžete jim i napsat email. Mě se líbilo hlavně to, že jsem měla možnost si prohlídnout svojí budoucí fakultu :D.


III. Opakování

Tady přichází na řadu modelovky a Anki. Předpokládám, že víte, co dělat s modelovkami, tak vám napíšu něco o prográmku/aplikaci Anki.

Co je to Anki?

Anki je program, který simuluje memorovací kartičky. Jen mnohem chytřejší než ty papírové, ale pořád je lehké je vytvořit. Mezi základní funkce patří základní obracecí kartičky (mohou být jen jednostranné nebo oboustranné), vynechávání slov v textu (každé vynechané slovo vytvoří kartu zvlášť) a je možné si doinstalovat addon pro zakrývání obrázků. Sepisovat kompletní návod v češtině by vydalo na nový článek, takže vám sem dám videa (v angličtině), které to vysvětlí za mě.





Anki pro PC si můžete stáhnout zde, aplikace pro Android je zdarma v Google Store/Google Play (pokud se nemýlím, pro iOS je apka placená). Pro efektivnější učení si doporučuji stáhnout addon Image Occlusion 2.0, kód pro instalaci: 2006541756 (Tools → Addons → Browse and Install, kde vložíte kód a stisknete OK). Program je možné přepnout do češtiny.

Jak jsem Anki používala já?

Osobně jsem si vytvořila 4 balíčky : Fyzika, Chemie, Biologie a Somatologie (protože v biologii je bezkonkurenčně nejvíce faktů k zapamatování), kde jsem postupně přidávala, co jsem se zrovna naučila téměř denně jsem si je na mobilu procházela (aplikace vám sama určuje kdy vám co dá k zopakování + 20 nových karet denně), jeden balíček zabere max 5-10 minut (pokud jste ho flákali a nechali si nahromadit hromadu neprocvičených karet) a je to něco, co jednoduše procvičíte v autobuse, čekárně nebo jinde aniž byste museli s sebou tahat knížku. Jen si ty kartičky musíte napsat, protože nějaký standartizovaný k přijímačkám v ČR zatím nemáme. Ale i samotné tvoření kartiček je učení, protože musíte přemýšlet nad tím, co je klíčové si pamatovat a jak se na to správně zeptat. A když se budete cítit líně, vždycky můžete stáhnout obrázky z internetu a jenom si pozakrývat popisky :).

Pokud se cítíte odvážně, můžete si zde stáhnout mojí Somatologii. Měl by to snad být můj nejmíň prochybovaný balíček, ale i tak doporučuji se řídit podle pravidla "Důvěřuj, ale prověřuj.". Je lepší ho používat až k probranému učivu - nic nového vás nenaučí (proto je lepší si dělat vlastní). Balíček je možné si upravovat, mazat, přidávat si do něj kartičky... A sem tam tam mám radobyvtipné prupovídky, tak je prosím ignorujte :D.


IV. Příprava na test

 Všechno umíte, máte vše procvičeno, tak co dělat víc? Je to možná trochu overkill, ale je dobré získat představu o tom, kolik času máte na samotné napsání testu. A často ho bude málo. Takhle máte příležitost se rozhodnout, jak si rozvrhnout čas, co budete řešit první, co potom a co uděláte s otázkami na které už čas nezbyde. Také doporučuji si koupit hodinky a naučit se řídit podle nich, protože ne všude vám dají viditelně čas do konce a 5 minut před koncem už stihnete leda tak přepsat odpovědi a ne přeskočit zapeklitý příklad a udělat jiný.
Ve větších městech se také ke konci školního roku pořádají přijímačky na nečisto (pořádá je například Bmedic, MudrStart nebo Scio). Pokud máte možnost jít, klidně běžte, hlavu vám tam neukousnou (ale řekla bych, že si něco podobného můžete nasimulovat v pohodlí domova). Třeba Bmedic přijímačky nanečisto se konaly ve stejné místnosti, kde jsem poté dělala ty opravdové (a dost možná byly i lépe zorganizované). :)



→ 2.část

Komentáře

  1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  2. Teď se chystám na obor internetového marketingu Frýdek Místek tak jsem taky zalezlý v učebnicích a různých příručkách. Přesto mi ale přijde, že tento obor je hodně o praxi a o tom, že se spousta věcí jede metodou pokus a omyl. Každopádně mám pár známých z mediny a obdivuju vás, kteří jste se na tuto cestu vydali! :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky